Tel/fax: 0269-210082 (Învăţământ liceal) / Tel: 0269-214781 (Învăţământ primar şi gimnazial) Formularul 230
directiune@cnogsibiu.ro / secretariat@cnogsibiu.ro

Curs de formare în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus- Brain Based Learning: Understand How Students Really Learn

⌛  15 iulie 2024

 

În cadrul programului de acreditare Erasmus+ nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000129429 al Colegiului Național „Octavian Goga“ din Sibiu, în perioada 01.07-06.07.2024, doamnele profesoare Bugner Mirela-Maria și Călinescu Mădălina au participat la cursul de formare profesională Brain Based Learning: Understand How Students Really Learn, organizat în Budapesta.  

 

Îmbinând concepte din neuroștiință cu tehnici și metode de predare moderne, cursul și-a propus să ofere profesorilor participanți, veniți din toate colțurile Europei, din țări precum Italia, Spania, Malta, Germania, Slovacia, România și Grecia, oportunitatea de a descoperi răspunsuri la întrebări esențiale cu privire la educația contemporană. În centrul acestor întrebări se află preocuparea pentru îmbunătățirea înțelegerii și retenției informațiilor de către elevi: cum îi putem ajuta pe elevi să înțeleagă mai bine și să rețină mai mult dintr-o lecție? De asemenea, cursul a propus cadrelor didactice participante să investigheze dacă metodele eficiente de predare pot fi în același timp distractive și creative și care sunt strategiile ce pot ajuta elevii să economisească timp prețios și să transforme informaţiile achiziţionate în unele durabile. Astfel, cursul a oferit un cadru teoretic și practic pentru a explora aceste zone de interes didactic, utilizând cele mai recente descoperiri în domeniul neuroștiinței și aplicându-le în mod creativ și inovativ în procesul educațional. 

 

 

În prima zi a cursului, după ce fiecare dintre profesorii participanți și-au prezentat școlile de proveniență și s-au familiarizat unul cu celălalt, au fost introduși în curs, școală și activitățile externe ale săptămânii. Ziua a continuat cu activități de tip icebreaker pentru a destinde atmosfera, prezentări ale școlilor participanților și descoperirea credințelor acestora despre învățare. De asemenea, s-a discutat despre modul în care funcționează atenția sau nu funcționează, punând astfel bazele înțelegerii principiilor esențiale pentru tehnicile bazate pe fiziologia creierului uman. 

 

În cea de-a doua zi a cursului, participanții au explorat conceptul de “magneți ai atenției”, învățând despre modalitățile prin care atenția poate fi captată și menținută. Au fost introduse tehnici pentru îmbunătățirea memoriei vizuale și s-a discutat rolul crucial al emoțiilor în procesul de învățare. În completare, au fost prezentate strategii de elaborare și diverse tehnici de memorare, esențiale pentru consolidarea informațiilor. 

 

A treia zi a fost dedicată aprofundării tehnicilor de memorare, punând un accent deosebit pe importanța pregătirii mentale (priming) și pre-testării, precum și pe practica de recuperare a informațiilor. S-a evidențiat importanța sincronizării (timing) în procesul de învățare, demonstrând cum momentul potrivit poate influența eficiența reținerii informațiilor. 

 

În a patra zi, cursanții au explorat puterea contextului și importanța conștientizării în procesul de învățare. S-a discutat despre utilizarea poveștilor pentru a crea sens și pentru a facilita înțelegerea și reținerea informațiilor. De asemenea, s-au abordat metodele de oferire a feedback-ului și feedforward-ului, precum și strategii pentru construirea încrederii în sine a elevilor. 

 

A cincea zi a fost dedicată identificării motivației potrivite pentru elevi, discutând despre menținerea stării de flux (flow) și importanța împărtășirii ideilor. Participanții au fost încurajați să aplice aceste concepte pentru a crea un mediu de învățare motivant și eficient. 

 

În ultima zi, cursul s-a încheiat cu o evaluare practică a competențelor dobândite de participanți, aceștia fiind solicitați să predea o lecție / o secvenţă de lecţie  sau să desfășoare o activitate, implementând conceptele și informațiile învățate în zilele precedente. Evaluarea a fost urmată de sesiuni de feedback și discuții, oferind participanților ocazia de a reflecta asupra experienței de învățare. În final, profesorii au primit certificatele de participare, iar ziua s-a încheiat cu o excursie și diverse activități culturale externe, oferindu-le ocazia de a-și consolida relațiile și de a reflecta asupra noilor cunoștințe și abilități dobândite pe parcursul săptămânii. 

 

În plus, elementele culturale au jucat un rol semnificativ în curs, oferind participanților o experiență completă. Au fost organizate activități outdoor, precum un tur pietonal în Districtul Castelului din Budapesta, o vizită la Muzeul Comunismului, o excursie cu barca pe Dunăre și o vizită pe Insula Margareta. În plus, a fost inclus un curs de limba maghiară, oferind participanților o înțelegere mai profundă a culturii locale. Aceste activități au îmbogățit experiența de învățare și au contribuit la stabilirea unor relații de colaborare între participanți, încurajând sprijinul reciproc, împărtăşirea de idei și schimburi culturale valoroase. 

 

Rezumând, săptămâna a fost una interesantă, în care s-au identificat metode noi și exemple de bună practică în educație, îmbinând conceptele din neuroștiință cu tehnicile moderne de predare. Participanții au avut ocazia să exploreze diverse teme esențiale pentru îmbunătățirea procesului de învățare, cum ar fi funcționarea atenției, memoria vizuală, rolul emoțiilor și tehnici de memorare. Pe lângă acumularea de noi cunoștințe și abilități, s-au creat legături valoroase între profesori, facilitând schimbul de idei și bune practici. Aceste conexiuni au deschis posibilități pentru parteneriate educaționale viitoare între participanții veniți din diverse colțuri ale Europei, promițând colaborări internaționale benefice pentru dezvoltarea educației. 

 

Proiectul de Acreditare Erasmus Nr. 2021-1-R001-KA120-SCH-000045167 este co-finanțat de Uniunea Europeană prin contractul nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000129429

 

 

 

 24,313 total views,  23 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.