Specializările matematică-informatică și matematică-informatică, intensiv informatică
STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de bacalaureat național, INFORMATICA are statutul de disciplină opțională, fiind susținută la proba E. d) în funcție de filieră, profil și specializare.
COMPETENȚE DE EVALUAT
construirea algoritmilor corespunzători unor prelucrări elementare și reprezentarea lor în pseudocod și prin programe scrise în limbaj de programare (Pascal, C sau C++, la alegere);
analiza rezolvării unei probleme prin urmărirea evoluției valorilor variabilelor prelucrate de algoritmul corespunzător;
abstractizarea rezolvării prin construirea unor algoritmi echivalenți;
identificarea și utilizarea tipurilor de date predefinite specifice unui limbaj de programare;
definirea și utilizarea unor tipuri de date proprii;
identificarea și utilizarea operatorilor predefiniți elementari;
identificarea și utilizarea subprogramelor predefinite elementare;
identificarea și utilizarea regulilor sintactice specifice limbajului de programare studiat;
definirea și apelul unor subprograme proprii cu înțelegerea mecanismelor de transfer prin intermediul parametrilor;
identificarea proprietăților unor structuri de date necesare în rezolvarea problemelor cu ajutorul calculatorului și utilizarea unor modele de memorare a acestora;
organizarea datelor ce intervin în rezolvarea unei probleme utilizând structuri de date adecvate;
organizarea etapelor de prelucrare ce formează un algoritm utilizând structuri de control și module de program;
folosirea unor metode sistematice de rezolvare pentru probleme de generare;
analiza unor algoritmi echivalenți de rezolvare a unei probleme în vederea alegerii algoritmului optim.
CONȚINUTURI
Algoritmi
Noțiunea de algoritm, caracteristici
Date, variabile, expresii, operații
Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă
Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere)
Vocabularul limbajului
Identificatori
Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali
Definirea tipurilor de date
Declararea variabilelor
Structura programelor. Comentarii
Instrucțiunea de atribuire
Citirea /scrierea datelor
Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
Subprograme predefinite
Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor
Proceduri și funcții predefinite
Tipuri structurate de date
Tipul tablou
Tipul șir de caractere: operatori, proceduri și funcții predefinite pentru: citire, afișare, concatenare, căutare, extragere, inserare, eliminare
Tipul înregistrare
Fișiere text
Fișiere text. Tipuri de acces
Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
Algoritmi elementari
Probleme care operează asupra cifrelor unui număr
Numere prime. Algoritmul lui Euclid
Șirul lui Fibonacci
Determinare minim/maxim
Metode de ordonare: metoda bulelor, selecției
Interclasare
Metode de căutare: secvențială, binară
Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat
Subprograme definite de utilizator
Proceduri și funcții: declarare și apel, parametri formali și parametri efectivi, parametri transmiși prin valoare, parametri transmiși prin referință, variabile globale și variabile locale, domeniu de vizibilitate
Proiectarea modulară a rezolvării unei probleme
Recursivitate
Proceduri și funcții recursive
Metoda backtracking
Probleme de generare
Generarea elementelor combinatoriale
Permutări, aranjamente, combinări
Produs cartezian, submulțimi
Grafuri
Grafuri neorientate: terminologie (nod/vârf, muchie, adiacență, incidență, grad, lanț, lanț elementar, ciclu, ciclu elementar, lungime, subgraf, graf parțial), proprietăți (conex, componentă conexă, graf complet), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de adiacență)
Arbori: terminologie (nod, muchie, rădăcină, descendent, descendent direct/fiu, ascendent, ascendent direct/părinte, frați, nod terminal, frunză), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, vector de „tați”)
NOTĂ: Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor școlare în vigoare pentru învățământul liceal. Variantele de subiecte pentru examenul național de bacalaureat evaluează competențele și conținuturile din prezenta programă, iar baremele de evaluare și de notare prevăd acordarea punctajelor pentru orice modalitate corectă de rezolvare a cerințelor. Variantele de subiecte pentru examenul național de bacalaureat se elaborează în baza prezentei programe și nu vizează conținutul unui manual anume.
DISCIPLINA INFORMATICĂ
Specializarea științe ale naturii
STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de bacalaureat național, INFORMATICA are statutul de disciplină opțională, fiind susținută la proba E. d) în funcție de filieră, profil și specializare.
COMPETENȚE DE EVALUAT
construirea algoritmilor corespunzători unor prelucrări elementare și reprezentarea lor în pseudocod și prin programe scrise în limbaj de programare (Pascal, C sau C++, la alegere);
analiza rezolvării unei probleme prin urmărirea evoluției valorilor variabilelor prelucrate de algoritmul corespunzător;
abstractizarea rezolvării prin construirea unor algoritmi echivalenți;
identificarea și utilizarea tipurilor de date predefinite specifice unui limbaj de programare;
definirea și utilizarea unor tipuri de date proprii;
identificarea și utilizarea operatorilor predefiniți elementari;
identificarea și utilizarea subprogramelor predefinite elementare;
identificarea și utilizarea regulilor sintactice specifice limbajului de programare studiat;
identificarea proprietăților unor structuri de date necesare în rezolvarea problemelor cu ajutorul calculatorului și utilizarea unor modele de memorare a acestora;
organizarea datelor ce intervin în rezolvarea unei probleme utilizând structuri de date adecvate;
organizarea etapelor de prelucrare ce formează un algoritm utilizând structuri de control;
analiza unor algoritmi echivalenți de rezolvare a unei probleme în vederea alegerii algoritmului optim.
CONȚINUTURI
Algoritmi
Noțiunea de algoritm, caracteristici
Date, variabile, expresii, operații
Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă
Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere)
Vocabularul limbajului
Identificatori
Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali
Definirea tipurilor de date
Declararea variabilelor
Structura programelor. Comentarii
Instrucțiunea de atribuire
Citirea/scrierea datelor
Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
Subprograme predefinite
Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor
Proceduri și funcții predefinite
Tipuri structurate de date
Tipul tablou – tablouri unidimensionale
Fișiere text
Fișiere text. Tipuri de acces
Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
Algoritmi elementari
Probleme care operează asupra cifrelor unui număr
Numere prime. Algoritmul lui Euclid
Șirul lui Fibonacci
Determinare minim/ maxim
Metode de ordonare: metoda bulelor, selecției
Interclasare
Metode de căutare: secvențială, binară
Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat
NOTĂ: Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor școlare în vigoare pentru învățământul liceal. Variantele de subiecte pentru examenul național de bacalaureat evaluează competențele și conținuturile din prezenta programă, iar baremele de evaluare și de notare prevăd acordarea punctajelor pentru orice modalitate corectă de rezolvare a cerințelor. Variantele de subiecte pentru examenul național de bacalaureat se elaborează în baza prezentei programe și nu vizează conținutul unui manual anume.
CFT: Anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului Educației nr. 3237/05.02.2021 privind aprobarea programelor pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și pentru probele scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2020 – 2021
Leave a Reply