Tel/fax: 0269-210082 (Învăţământ liceal) / Tel: 0269-214781 (Învăţământ primar şi gimnazial) Formularul 230
directiune@cnogsibiu.ro / secretariat@cnogsibiu.ro

Activitate de implementare Acreditare Erasmus – Risipa alimentară – problemă mondială a secolului XXI

⌛ octombrie 2025

 

Profesorii și elevii Colegiului Național „Octavian Goga” au abordat tema dezvoltării sustenabile într-o activitate desfășurată în Săptămâna Verde.

In data de 21 octombrie 2025,  prof. Edith Benedek și Eva Muntean Keresztes au fost organizat o activitate de implementare în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus, în colaborare cu prof. Balázs  Enikő . Activitatea interdisciplinară a îmbinat informația teoretică, reflecția personală și experimentul practic și s-a desfășurat în laboratorul de chimie, sub forma unor ateliere aplicate, cu două serii de elevi:

  • Seria I – 20 de elevi din clasele V–XI;
  • Seria a II-a – 25 de elevi din clasa a VIII-a.

Scopul principal a fost conștientizarea tinerilor cu privire la amploarea risipei alimentare și identificarea de soluții concrete pentru reducerea acesteia, atât la nivel personal, cât și comunitar.

Elevii au fost împărțiți în cinci grupe, fiecare având sarcini specifice pe fișele de lucru:

  • identificarea țărilor în care lipsa alimentelor este cea mai gravă;
  • cauze ale risipei alimentare;
  • alimente nealterabile și alimente foarte alterabile;
  • metode de conservare a alimentelor.

Într-o a doua etapă, fiecare grupă a analizat cum s-ar putea reduce risipa alimentară din perspective diferite:

  • manager de fast-food;
  • susținător al unei familii care trăiește la oraș;
  • gospodar de la țară;
  • manager de restaurant;
  • primar al unei comunități.

Prin aceste roluri, elevii au înțeles că deciziile privind hrana nu sunt doar personale, ci pot influența întreaga comunitate.

 

Experimente și reutilizarea deșeurilor alimentare

Un moment deosebit de atractiv a fost cel în care fiecare grupă a ales un rest alimentar (coji de măr, coji de cartofi, coji de portocale, coji de ouă, zaț de cafea) și a propus modalități de reutilizare: de la compost și îngrășământ natural, până la utilizări în gospodărie sau cosmetică naturală.

Profesorul a prezentat, de asemenea, moduri de reutilizare a uleiului ars, folosind instrumente de laborator (cântar, pahare Berzelius, mojar, cutii Petri, mănuși, ochelari de protecție). Elevii au văzut concret cum un deșeu periculos pentru mediu poate fi transformat într-un produs nou, dacă este gestionat corect.

La final, rezultatele activității au fost sintetizate într-un poster comun, care reunește concluziile fiecărei grupe.

 

Impact și concluzii

Activitățile desfășurate în cadrul proiectului de Acreditare Erasmus au demonstrat că:

  • risipa alimentară este o problemă globală, dar și una foarte personală – fiecare decizie de cumpărare, de depozitare sau de consum contează;
  • elevii pot deveni agenți ai schimbării, atunci când sunt implicați activ în învățare, puși în fața unor situații concrete și provocați să găsească soluții;
  • munca în echipă, interdisciplinaritatea (chimie, educație civică, educație pentru mediu) și legătura cu viața reală dau un plus de relevanță școlii.

Prin aceste activități, ne-am apropiat de obiectivele proiectului de Acreditare Erasmus: formarea unor tineri responsabili, conștienți de impactul propriilor alegeri și capabili să contribuie la o societate mai sustenabilă.

Fiecare listă de cumpărături atent făcută, fiecare porție gândită corect și fiecare aliment salvat de la coșul de gunoi înseamnă un pas înainte spre un viitor mai echitabil și mai prietenos cu planeta.

Activitatea de implementare a fost organizată în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus Nr. 2021-1-R001-KA120-SCH-000045167, co-finanțat de Uniunea Europeană prin contractul de finanțare nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000226739.

 3,320 total views,  3 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.